8 Ocak 2016 Cuma

CÜZDAN


Bir süredir bilgi yükü yüksek yazılar yazdığımı , ama bu bilgileri gerçek hayatta hiç kullanmadığımda ne kadar çöp olduğunu yaşadıklarımdan sonra anladım. Son 7 Ocak tarihli ''Duygusal beyin '' yazımda şok anında beynin nasıl çalıştığından , daha analitik düşünmeyi sağlayan prefrontal korteksin devreye soktuğu bilinçli zihnin amigdalaya imdadından bahsetmiştim . Bakın ne yaşadım :

Kızıma para vermek için çantamı açtığımda cüzdanımın yerinde olmadığını gördüm. İşte tam o anda böbrek üstü bezlerinden salgılanan adrenalinin yoğunluğu damarlarımda dolaşmaya başladı. 

Adrenalin aslında asıl amacı şok durumlarında organizmaya ekstra enerji sağlamak olan bir hormondur . Bunu yaparken akciğer düz kaslarını gevşetir , kalbin kasılma gücünü arttırır , kan basıncını arttırır  ve bazı mekanizmalarla kan şekerini arttırır. Bu anlattıklarım kaza gibi hallerde işe yarasa da günlük hayatta ani adrenalin etkisine maruz kalındığında ki aşırı şaşırma , korkma  ve stres hallerinde beynin komutası ile çok bol miktarda salgılanır ; vücudu hayatta tutayım derken  tersine de sebep olabilir. 

Nadir de olsa korkudan ölenler olduğunu duymuşsunuzdur . Adrenalinin kasıp kavurduğu ortalığı , noradrenalin adlı hormon düzeltmeye çalışır . Kan basıncı yine artar , göz bebekleri büyür , boyundan yukarısı kızarır vs. Bununla beraber organizmanın sakinleşmesi ve biraz da tehlikelere karşı dikkatinin artması sağlanır .

İşte ben de cüzdanımı bulamamanın şokuyla sağlıklı düşünme yetimi bir anda kaybettim . 

Hatırladıklarım tamamen ilk şok geçip prefrontal korteksimin ipleri ele geçirdiği andan sonra olanlar . Ani bir korkuyla en kötü senaryoyu yazdım. Gözümün önüne gelen ilk cüzdan fotosu oğluma kefir aldıktan sonra yaptığım ödemeydi . Markette düşürdüm seçeneğini , belki de arabada çantadan düşmüştür seçeneği izledi . Tekrar çıkartılması gereken kimlikler , kredi kartları  bir film şeridi gibi değil de halay ekibi gibi gözlerimin önünden tekrar tekrar geçiyordu . Normalde üşendiğim arabama inmem hiç bu kadar hızlı olmamıştı . Arabada cüzdanı bulamadığımda analitik zihnim devreye girmişti artık . Bana içimden şöyle seslendi :

'' Sakin sakin ... Hatırlasana sen o marketten iki defa kefir aldın . Hem de üst üste aynı gün iş çıkışı . Hem son kefirin parasını cüzdandan değil cebinden çıkarttığın parayla ödedin . Cüzdanın iş yerinde kullandığın küçük çantanda. '' 

Evet nabzım normale dönmüş , her ne kadar gözümle gördüğüm andaki kadar olmasa da rahatlamış ve gece cüzdan kabusu görmemiştim . Yazımın ertesi günü yazdıklarım , yaşayarak öğrendiklerimle perçinleşmiş halde iken ve içimdeki ses ince ince ''Bakalım sonraki şok durumunda ne yapacaksın ? '' diye sırıtırken şu cümleyle  bitiriyorum :

 '' Ben yapamadım ama belki siz ilk şok anında yazımı hatırlarsınız :) ''


08. 01 .2016  13.30  Ayşen Çankaya 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder