22 Mart 2016 Salı

AN'I YAKALADIM !



               Bu sabah kahvaltı yerine kendime sütlü kahve yapayım dedim. Sütünü ayrıca ısıtmak için cezveye koydum . Tabi zamanlamam müthişti . Oğlum kreşe , kızım da servise yetişmek için hazırlanıyorlardı ve ciddi bir sabah telaşı yaşıyorduk . Şimdi düşündüm de acaba güzel ve lezzetli bir kahveden alacağı haz o an için strese karşı bir sığınma mıydı beynim için :)

               Her neyse tabi ki o karışıklıkta kahvenin sütünü unuttum . Aklıma geldiği an ocağa doğru attığım deparı tahmin edersiniz. İşte tam o an sütü taşarken  yakaladım. Yaşayan bilir . Günlük hayatın sıradan ama keyifli aksiyon sahnelerinden birisidir. Ben de bugün bir saniye geç kalsam taşmış sütün temizlik göreviyle karşı karşıya kalacaktım. Bu yazının konu başlığı da o an aklıma geldi . Sanki taşan sütü değil AN'I yakalamıştım :) ve düşündüm . Her yerde anı yakala , anı yakala diye öneriler veriyorlar . Taşan bir sütü tam taşmadan yakalamak da anı yakalamak kapsamına girer miydi ? 




               Araştırınca gördüm ki anı yakalamak ilk olarak Carpe Diem felsefesi ile Latin Edebiyatının ünlü ozanı Horatius 'un bir dizesinde geçen zamanın tadını çıkar , günü yakala , anı yaşa anlamlarında kullanılmış bir özdeyişmiş. Aslında biraz geçmişin yükünü taşıma , geleceğin de endişelerinden kurtul yaşadığın anın değerine odaklan anlamında kullanılmış . 

              Başka bir taraftan bakıldığında ise değiştirebileceğimiz ve bizim etkimizin olabileği tek zaman şu andır gerçekten de. Kendimiz için değişimi başlatabileceğimiz fırsattır şu an . Aslında tam burada zaman kavramı benimle ilgilen diyor sanki ... Sahi an noktalarından oluşmuş zaman nedir gerçekten ?

              Zaman üç boyutlu uzayda ilerlediğimizin kanıtı olan 4. boyut olarak adlandırılır. Değiştiren bir kavramdır. Bir kaç yıl yıl önceki fotoğraflarımızı incelediğimizde değiştirici fiziksel etkisini içimizdeki buruklukla istemesek de fark ederiz. 

             Uzay 3. boyutun tümü iken buna paralel bir zaman boyutu eklendiğinde süper galaktik ve atom altı seviye teorilerinin açıklanması mümkün olmuştur. Felsefe kavramı olarak zaman ; oluş , geçiş , değişme ve süreklilik biçimi olarak tanımlanır. Zamanın ölçülebilmesi biraz da uzay cisimlerinin devinimlerinin sıralanması ile gerçekleşir. Leibniz ve Kant zamanın olay ve olguları içeren bir kavram olduğunu ve kendisinin hareketsiz sabit olduğunu söylerler. Yani zamanda yolculuk tatlı bir masaldan ibarettir. Anı yakalamak ise bana göre zamanın sizinle kesiştiği noktasını değerlendirebilecek farkındalık seviyesinde olmanız demektir. Şu an ne yapıyorum ? Neler hissediyorum ? Bu yaptığımı yapmayı gerçekten istiyor muyum ? Bunu bana yaptıran asıl sebep ne ? sorularına cevap verebiliyor olmaktır belki de...

              Zaman bir çember ve sürekli uzayan bir doğru ile ifade edilir. Yani bölünmez ve sürekli ilerleyen bir bütündür. Size verilen hediye ise onu nasıl değerlendireceğiniz konusundaki seçimdir...





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder